کنترل زودهنگام و خوب قند خون در دیابت نوع 2 برای پیش آگهی آینده، بسیار مهم است

8 جولای 2021- یک مطالعه مشترک از دانشگاه های گوتنبرگ و آکسفورد نشان داد افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند باید هر چه سریع تر سطح قند خون آنها بخوبی تحت کنترل قرار گیرد. کنترل قند خون در طی سالهای پس از تشخیص، از نظر خطر حملات قلبی و مرگ در آینده بسیار مهم است.

در این مطالعه، اهمیت سطح قند خون از زمان تشخیص دیابت نوع 2 برای خطر حملات قلبی و مرگ مورد مطالعه قرار گرفت. این پروژه به طور مشترک توسط پروفسور مارکوس لیند در گوتنبرگ و پروفسور روری هولمن در آکسفورد هدایت شد.

این تحقیق بر اساس یک آزمایش کلیدی در دیابت نوع 2، مطالعه ی آینده نگر دیابت در انگلستان  (UKPDS) انجام شد. در این تجزیه و تحلیل جدید، محققان نقش سطح قند خون را در سالهای اول پس از تشخیص دیابت نوع 2 ، برای پیش آگهی سکته قلبی و مرگ از 10 تا 20 سال بعد بررسی کردند.

نتایج ارائه شده در مجله علمی Diabetes Care نشان می دهد که سطح قند خون در اوایل دوره بیماری تأثیر بسیار بیشتری نسبت به آنچه قبلاً تصور می شد، در پیش آگهی آینده دارد. آنها نشان دادند که تنطیم محدوده ی هدف قند خون مطابق با دستورالعمل های درمانی(هموگلوبین A1c برابر با 52 میلی مول در مول و یا کمتر) از زمانی که دیابت تشخیص داده می شود با حدود 20 درصد کاهش خطر مرگ در 10 تا 15 سال بعد، در مقایسه با تنظیم هدف قندخون بالاتر ( هموگلوبین A1c برابر با 63 میلی مول در مول) همراه است. علاوه بر این، آنالیز آنها نشان داد که به تأخیر انداختن تنظیم خوب قند خون تا 10 سال پس از تشخیص، خطر مرگ را تنها 3٪ کاهش می دهد.

محققان اظهار داشتند که بر اساس این نتایج، درمان مناسب قند خون بلافاصله پس از تشخیص دیابت نوع 2 برای بهینه سازی مراقبت از دیابت بسیار مهم است. قبلاً ما این نوع تجزیه و تحلیل را انجام نداده بودیم یا نمی دانستیم که کنترل زود هنگام قند خون برای پیش آگهی آینده چقدر مهم است. این همچنین بدان معنا است که ما باید بر تشخیص هر چه سریعتر دیابت نوع 2 تمرکز کنیم و نباید اجازه دهیم که افرادی با سطوح بالای قند خون، برای چندین سال بدون اطلاع از ابتلای خود به دیابت زندگی کنند.

پروفسور روری هولمن، از گروه پزشکی رادکلیف در دانشگاه آکسفورد، گفت: این نتایج جدید توضیحی برای مکانیسم " اثر میراثی قند خون" است که برای اولین بار توسط UKPDS شناسایی شد و نشان می داد که کنترل خوب قند خون بلافاصله پس از تشخیص دیابت نوع 2 خطرات ناشی از عوارض دیابت و مرگ را تا 30 سال کاهش می دهد. کشف "اثر میراثی قند خون " منجر به گایدلاین های درمانی در سراسر جهان شده است که نیاز به دستیابی به کنترل خوب قند خون را در اسرع وقت توصیه می کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-07-early-blood-sugar-diabetes-crucial-future.html